על המחזור החודשי

  • גיטה ס. איינגאר
על המחזור החודשי | מאת: גיטה ס. איינגאר

(מתוך Yoga Rahasia Vol. 10 No. 2, 2003)
תרגום: אדוה שי

שאלה 1: אילו הן האסאנות והפרנאיאמה שאישה יכולה לתרגל בביטחון בעת מחזור הווסת?
החל מהיום הראשון לווסת ועד סופה, זמן שאמור להמשך בין ארבעה לשבעה ימים, על האישה לדבוק בתרגול האסאנות העוזרות לנשים לשמור על בריאותן ושאינן יוצרות הפרעה לזרימת המחזור.
על האסאנות להיבחר כך שהמתרגלת לא תתרוקן מאנרגיה ושלא תתרחש הפרעה הורמונלית.

כפיפות קדימה בעמידה
(אוטיסטה פשימה פראטאנה סטהיטי), כמו אוטאנאסאנה, אדהו מוקה שוואנאסאנה, פראסאריטה פאדוטאנאסנה, פארשווטאנאסאנה- עדיף בתמיכת הראש – עוזרות בזמן הווסת.
במטרה לרכך את הבטן יש לקער ראשית את הגב וזאת לפני המעבר לתנוחה הסופית. על מי שסובלת מכאבי גוף, לחץ דם נמוך, חוסר אנרגיה או נפילה פתאומית ברמת הסוכר יש להימנע מתרגול תנוחות העמידה.
ארדהה צ'אנדראסאנה ואוטיטה האסטה פדנגושטה II עוזרות לבלום דימום, כאבי גב ועוויתות בטן. על הסובלות מכאב גב-תחתון – נשית (sciatica) או פריצת דיסק להוסיף תנוחות אלו לתרגול.

תנוחות שכיבה על הגב
(סופטה סטהיטי), כמו סופטה ויראסאנה, סופטה באדאקונאסאנה, סופטה סוואסטיקאסאנה, מאטסייאסאנה, סופטה פאדאנגושטה II (בעזרת חגורות, בולסטרים ושמיכות), מרגיעות את השרירים והעצבים המצויים תחת לחץ קבוע, מתח ומאמץ. האסאנות הללו עוזרות להירגע ולהאט את תדירות הרעד והרטט באיברים, כך שמינימום אנרגיה חיונית מתכלה.
מי שסובלת מקוצר נשימה, גודש בשדיים, בצקתיות, דימום כבד, עוויתות בטן, עצבנות ואימפולסיביות תמצא את האסאנות הללו כאפקטיביות להפחתת התופעות או למניעתן.

כפיפות פשוטות קדימה
(פשימה פראטאנה סטהיטי), כמו אדהו מוקה ויראסאנה, אדהו מוקה שוואסטיקאסאנה, ג'אנו שירשאסאנה, טריאנג מוקהאיקאפאדה פאשימוטאנאסאנה, ארדהא באדהאפאדמה פאשימוטאנאסאנה, מאריצ'אסאנה, פארשווה אופאווישטאקונאסאנה, אדהו מוקה אופאווישטאקונאסאנה הנעשות במנוחה בולמות דימום יתר, מרגיעות את הבטן ונותנות מנוחה לתאי המוח. האסאנות הללו עוזרות למי שסובלת מכאבי ראש, כאבי גב, דימום כבד, עוויתות בטן ועייפות.

תנוחות ישיבה
(אופאווישטה סטהיטי), כמו סוואשיטקאסאנה, ויראסאנה, פאדמאסאנה, באדאקונאסאנה, אופאווישטאקונאסאנה, גומוקאסאנה, מולאבאנדאסאנה וכיו"ב עוזרות לשחרר את הלחץ והמתח. זהו אף הזמן בו יכולה המתרגלת להתמקד בברכיים, בהמסטרינגס, במפשעות, בעקבים ובבהונות במטרה לשמן, להאריך ולהגמיש כך שהמפרקים ישתחררו והנפיחות והכאב ייעלמו. כשהרגליים מורגעות בעזרת האסאנות המוח מושקט אף הוא.
המחזור הוא הזמן בו יכולה מי שסובלת מכאבים ארתריטיים לעבוד על הכתפיים, המרפקים ומפרקי כף היד על ידי תרגול פארשווא-באדהא-האסטאסאנה, פאשימ-נאמאסקאראסאנה, גומוקאסאנה (תנוחת הידיים), תנוחת חבל I לכתפיים וכיו"ב.

כך, יכולה מי שסובלת מדלקת פרקים, כאבים ראומטיים או נפיחות בשרירים לתת תוספת זמן לתרגול האזורים הללו, בעבודה איטית תוך שחרור הדרגתי והקלה על השרירים ומבלי להיות אגרסיבית.
מי שאינה יכולה לעשות ויראסאנה ופאדמאסאנה יכולה לשים דגש (באופן בלתי אגרסיבי) על עבודה על הברכיים משום שבתקופת הווסת יש מספיק זמן, ואין צורך למהר לסיים את התרגול היומי הקבוע. במטרה לתת מנוחה טובה לאיברים הפנימיים ולמערכת העצבים יש לתרגל ויפאריטה דאנדאסאנה וסאטובאנדה סארוואנגאסאנה (פורווה פראטאנה סטהיטי) העוזרות להמרצה ולדרבון של המוח, החזה, הריאות והלב ולאיזון ההורמונלי במערכת הבלוטות.
ניתן לתרגל שאוואסאנה, אוג'אי ונשימות וילומה בשוואנאסאנה. אם הווסת נורמלית ולא מלווה בכאבים, כאבי ראש, עצבנות, קוצר רוח, חנק או דכאון ניתן לתרגל פראנאיאמות אוג'אי ווילומה גם בתנוחות ישיבה.
בין כל האסאנות שלעיל, ועל מנת לשמור על הבריאות בזמן הווסת, יש לתרגל באופן שגרתי תנוחות שכיבה על הגב, כפיפות קדימה, ויפאריטה דאנדאסאנה, סאטובאנדה סארוואנגאסאנה ופראנאיאמה בשאוואסאנה כסדרה קצרה, מה שלוקח בדרך כלל כשעה וחצי – שעתיים.

שאלה 2: אילו הן האסאנות והפרנאיאמה מהן על אישה להימנע בעת מחזור הווסת?
יש להימנע מתנוחות הפוכות (וויפאריטה סטהיטי), כמו אדהו מוקה וריקשאסאנה, איזון ידיים כמו באקאסאנה (בהוג'אטאלאן סטהיטי), כפיפות אחורה (פורווה פראטאנה סטהיטי) כמו אורדווה דאנוראסאנה, קאפוטאסאנה וקשרי גוף (גראנטה סטהיטי) כמו יוגהנידראסאנה, אקאפאדה שירשאסאנה וכיווצי בטן (אודרה אקונצ'אנא סטהיטי) כמו נאוואסאנה וג'אטרה פאריווראטאסאנה.
יש להימנע מפראנאיאמה בתנוחות ישיבה. במידה ואלו נעשות אין לבצען במשך למעלה מ-15 דקות. יש להימנע מאנטרה ובאהאיה קומבאקות, אודיאנה ומולה באנדות באסטריקה, קאפאלאבאהאטי ומאהאמודרה.

שאלה 3: אילו הן האסאנות והפרנאיאמה המותרות לאישה בעלת תוכנית טיפולית?
לתשובה זו טווח רחב אך למרות זאת אתן כמה רמזים. במידה ולמתרגלת בעיות בעמוד השדרה היא יכולה לעשות תנוחות עמידה למשך זמן מועט מהרגיל במטרה להימנע מעייפות. עליה לדאוג לתמיכה נכונה של הגב, החזה, הרגליים ולהמשיך ולשים דגש על העבודה על האזור הרגיש.
במידה ועל המתרגלת להיעזר בחבלים למען הכתפיים, הצוואר או הגב עליה לעשות זאת בתמיכה. פיתולים (פאריווראטה סטהיטי) כמו באהאראדוואג'אסאנה, ומאריצ'אסאנה יכולים להיעשות כיוון שהבטן אינה נדחסת. ביתר הפיתולים עלול להיגרם לחץ מופרז שיגרור לחץ על השחלות, הרחם, והווגינה. לכן, יש להימנע מאותן אסאנות. אסאנות אחרות שהוזכרו יכולות להיות מתורגלות במידה ואינן מהוות תרגול שגוי לבעייתה של האשה.

שאלה 4: מדוע אין לתרגל תנוחות הפוכות (וויפאריטה סטהיטי) בזמן הווסת?
בזמן הווסת, במידה והאישה תתרגל תנוחות הפוכות זרימת הדם תיעצר. מי שתנסה, מתוך התלהבות או קשיחות, לתרגל תנוחות הפוכות בזמן הווסת, תגלה שהזרימה נפסקת במפתיע. הדבר, ללא ספק, מזיק לבריאות היות והוא מוביל ליצירת סיבים, ציסטות, אנדומטריוזיס וסרטן ומזיק למערכת.
על פי האיורוודה חומרי פסולת צריכים להיות מושלכים החוצה ולא להיות מוחזקים בתוך הגוף. אין ביכולתך להחזיק שתן, צואה, ליחה, ריר וכיו"ב בתוכך היות והם חומרים שאותם יש להוציא החוצה. החומרים הללו נקראים מאלא (mala) – העודפים או הפסולת, אותם יש להפריש. במידה והם נשארים בפנים הגוף הם מזמינים את כל המחלות.
במהלך הווסת על המתרגלת להפחית את המאמץ הגופני - כולל הליכה, ריקוד, או עבודות בית קשות. הגוף דורש מנוחה ורוגע ועל האישה לאפשר זאת. לתנוחות ההפוכות יש מאפיינים משלהן. קטגוריה זו של אסאנות עוצרת את זרימת הווסת ואילו כשהן נעשות בזמן הריון הן מחזיקות את העובר בבטחה ובבריאות. לאלו הסובלות מהפלות חוזרות התנוחות ההפוכות מהוות יתרון. אלו שהדימום שלהן נמשך למעלה מ-15 יום יכולות להתחיל ולתרגל תנוחות הפוכות לאחר 12 יום למרות הימשכות הזרימה. התנוחות ההפוכות יעצרו את הדימום. ברור שעל האישה לדעת את הסיבות לדימום ארוך שכזה או לדימום כבד ולטפל בתופעה בעזרת אסאנות אחרות במהלך הימים בהן אין לה ווסת. עדיין, העובדה כי הזרימה יכולה להבלם היא עובדה. אם אישה מקבלת ווסת בזמן ביוץ התנוחות ההפוכות משמשות כתרופה.
לאחר שהמחזור החודשי נגמר יש להתחיל את תרגול האסאנות בתנוחות הפוכות, בהיותן מרפא מצוין עבור מערכת הרבייה. הן מביאות במהירות לאיזון הורמונלי. מתוך הרקע לעיל ומתוך ידיעת ההשפעה של התנוחות ההפוכות, צריך להיות ברור לגמרי שיש להימנע מהן בזמן המחזור. אם המתרגלת מכריחה עצמה, בשל עיקשות ונוקשות, לעשותן היא עלולה לשלם על כך מחיר כבר מאוחר יותר, אם לא באופן מיידי.

שאלה 5: האם זה בטוח לתרגל תנוחות הפוכות אחרי היום השלישי, במהלך תרגול עצמי או במסגרת "ימי יוגה" מאורגנים? אל לה לאישה לשאול שאלה מטופשת כל-כך. על הזרימה להפסיק לחלוטין. השאלה אינה שלושה ימים או ארבעה ימים. על הזרימה להגיע לסיומה. גם ביום יוגה, קורס אינטנסיבי בהדרכת מורה או סדנה, עליך בראש וראשונה להגן על בריאותך.
ברגע שהזרימה מפסיקה יש להתחיל בתרגולן של תנוחות הפוכות. על תעברי בפתאומיות לתרגול תנוחות עמידה, כפיפות לאחור, שיווי משקל וכיו"ב. זכרי שזה עתה שילחת את התינוק שלא נולד, שהרי הווסת נקראת לוויתו של התינוק שלא נולד.

שאלה 6: בבחינת הערכה לתעודת הוראה (להלן – "אססמנט"), כשעל המתרגלים להראות את עבודתם, האם הם יכולים לעלות לתנוחה הפוכה, להראות את התנוחה ואז לרדת אם מדובר בתחילת הווסת? בין אם זו תחילתה או סופה של הווסת, העובדה היא כי אל לה לאישה לתרגל תנוחות הפוכות. ישנן נשים שלא מתחילות לדמם ממש מהרגע הראשון של הווסת. הן "מקבלות כתמים" למשך מספר ימים, ורק אז מתחילה הזרימה האמיתית. במקרה זה תהא זו טעות לתרגל תנוחות הפוכות מאחר וזרימה מועטה זו תתארך וימי הזרימה הראשית יתאחרו. במידה והזרימה כבר התחילה היא תיעצר בשל התרגול ההפוך.
אם התרגול נעשה בסמוך לסיום הווסת הוא יכול להיות לא מזיק במיוחד אם יש רק להיכנס לתנוחה הסופית ולצאת ממנה, למען האססמנט, כפי שציינתי כאן קודם. אך אם זה נעשה על בסיס קבוע בכל פעם שיש ווסת - הדבר יגרום לפגיעה כפי שכבר נאמר לעיל.

שאלה 7: אחרי היום השלישי, באססמנט, הן יכולות להישאר בתנוחה הפוכה למשך זמן ארוך יותר לוריאציות? זו שאלה סובייקטיבית במיוחד. הבעיה היא לא באם מדובר ביום השלישי או ביום הרביעי. אין לספור את הימים! אם הזרימה ממשיכה יהא זה מזיק לבצע תנוחה הפוכה ולשהות בה. אך אם הזרימה עצרה אזי תהא זו ברכה, כיוון שעל המתרגלת לתרגל תנוחות אלו בגמר הווסת.

שאלה 8: במקרה ויש להן בעיות אסור להן להדגים במהלך הווסת ועליהן להבחן במועד אחר?
על החלטה זו להיעשות בידי צוות הבוחנים.
כשיום האססמנט מוכרז התלמידות יודעות את תאריך הווסת שלהן.
א) עליהן לדווח מראש לבוחנים לגבי בעייתן.
ב) על תלמידות אלו להבחן לפני או אחרי מועד הווסת המוצהר.
ג) על המורים שאימנו אותן לתת מכתב המתאר בפני הבוחנים אם התלמידה יכולה לתרגל ולמשך כמה זמן וזאת על מנת שהבוחנים יכירו את הסטנדרטים שלהן. אם אין באפשרותן להציג את האסאנה, על הבוחנים לדעת על כך מראש.
ד) קבוצת הנשים שהווסת שלהן מופיעה בתאריכי האססמנט יכולה להבחן בנפרד על ידי בוחן יחיד, במידה ויש בעיה לרכז את כל הבוחנים.
ה) אם התלמידה חושבת שמועד סיום הווסת שלה מתקרב ולכן יכולה להדגים כניסה ויציאה מהתנוחה, היא תעשה כך על אחריותה. עדיין, הדבר תלוי ברמת האססמנט. במקרה ובאססמנט צריך להישאר בתנוחה ולהדגים ואריאציות השיטה שהוצגה לעיל אינה טובה כדי לבחון את יכולתה של המועמדת.
ו) בכל אופן, בימי יוגה, בשיעורים או בסדנאות, לא משנה מה הסיטואציה, אין לתרגל תנוחות הפוכות.
ז) כשהתלמידות מופיעות לבחינה ברמות הגבוהות יותר הבוחנים צריכים לעיתים לבחון את ההופעה של האסאנות מהן יש להימנע בזמן הווסת. במקרה כזה, שוב, יש על התלמידות להבחן בנפרד כפי המוזכר בסעיפים ב' ו-ד' לעיל.

הפתרון לחבר הבוחנים בסיטואציה שכזו הוא לדעת מראש את מספר התלמידות שנתקלו בבעיה, כך שיוכלו לבחון אותן באסאנות שאינן מורשות בזמן ווסת, במועד מתאים במהלך החודש שלפני או אחרי האססמנט.
באם, בשל מרחק, הדבר לא מתאפשר, על המורה המקומי, בנוכחות עדים (3-1 לפחות) לבחון בנפרד ולשלוח דו"ח בצירוף תמונות לחבר הבוחנים.